sobota, 26 września 2015

Jak zrobić ponczo na szydełku? - Proste ponczo z prostokątów

W związku z tym, że robi się chłodno, postanowiłam zrobić szydełkowe ponczo. Długo zastanawiałam się nad jego formą i w końcu postawiłam na prostokąty. Po zmroku skończyłam dzierganie, od razu pstryknęłam foty i oto przed Wami ponczo z prostokątów:)
Szydełkowe ponczo z prostokątów jest cieplutkie i można je narzucić na bluzę, sweter, płaszcz itp. Na jesień i zimę jest jak znalazł:) Jak się Wam podoba? Lubicie poncza? Nosicie?

Postanowiłam podzielić się z Wami sposobem na wykonanie tej wdzięcznej części garderoby. Nie jest to dokładny wzór, ale myślę, że z poniższymi wskazówkami bez trudu sobie poradzicie z tym projektem.


Szydełko: 6mm
Włóczka grubości: Aran  (4 Medium, Worsted, Afghan) - Ja użyłam 5 motków włóczki Himalaya Padisah ( 100gr. 180m)

Będziemy dążyć do wykonania dwóch prostokątów. Rozmiar jednego prostokąta to około 84cm x 44cm.

Będziemy pracować wzdłuż, używając ściegu V (w jedno oczko: płsn, oł, płsn)

1. Robimy 140 oczek łańcuszka i w piąte oczko łańcuszka od szydełka robimy nasz pierwszy ścieg V, *pomijamy 2oł i robimy kolejny ścieg V* powtarzamy tą kombinację przez całą długość łańcuszka, a w ostatnim oczku łańcuszka robimy jeden półsłupek nawijany (płsn), ł2 i odwracamy robótkę.

2. *Robimy ścieg V  w każdy środek ściegu V z poprzedniego rządku. Zakończamy płsn i robimy ł2 i odwracamy* x32. Po zrobieniu ostatniego rządka zakończamy zamiast robić ł2.

3. Robimy w ten sam sposób jeszcze jeden identyczny prostokąt.

4. Zszywamy prostokąty, w następujący sposób:
5. Czas na obwódkę przy otworze na głowę:

a) Dołączamy nową włóczkę i robimy płsn na około, ale na środku dekoltu z tyłu i z przodu przerabiamy 3płsn razem (a więc z 3płsn robi się jedno oczko do pracy w kolejnym okrążeniu). Na końcu tego okrążenia robimy os z początkowym oczkiem i ł1

b) BL (czyli tylne części oczek): płs na około, ale z przodu i z tyłu dekoltu przerabiamy po 3płs razem i na szczytowych punktach ramion również. Na końcu okrążenia os i ł2

c)BL: powtarzamy okrążenie "a"

d)*BL: powtarzmy okrążenie "b"* x2 i zakończamy

6. Teraz czas na obwódkę dolnej krawędzi naszego poncza:

a) Dołączamy nową włóczkę i robimy pierwsze okrążenie, powtarzając * płsn, oł, pomiń 1 przestrzeń* na około, ale w rogach dajemy 3płsn również oddzielone oczkami łańcuszka. Na końcu os i ł1.

b) Drugie okrążenie to kombinacja półsłupków oddzielonych oczkami łańcuszka. W rogach dajemy  półsłupki, ale pomiędzy nimi zamiast jednego oczka łańcuszka, zrobiłam dwa. Na końcu os i ł1

c) Trzecie okrążenie to także kombinacja półsłupków oddzielonych oczkami łańcuszka. W rogach, tam gdzie są 2 oczka łańcuszka, robimy 2 półsłupki oddzielone także dwoma oł. Zakończamy, wciągamy luźne nitki i gotowe.

Jeśli nie jesteście pewni, co to są back loops (tylne części oczek) i jak się z nimi pracuje to możecie zerknąć na ten tutorial: back loops i front loops.

☆☁☆☁ ☆☁☆☁ ☆☁☆☁ ☆☁☆☁ ☆☁☆☁ ☆☁☆☁ ☆☁☆☁ ☆☁☆☁ ☆☁☆☁ ☆☁☆☁ ☆☁☆☁☆☁ ☆☁☆☁
Życzę Wam wewnętrznej pogody ducha i przesyłam serdeczności!:)

PEACE                

40 komentarzy:

  1. Great looking poncho! It's very pretty and looks warm too, great job! I have a kind-of poncho with a high collar, but didn't knit it myself. Now I'm tempted to try, when I see your poncho. I'm still busy knitting another sweater for myself, maybe after it's finished I will try this, it's a great idea!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you:) Oh yes, it's warm. I used 6mm crochet hook to make it a bit more lacy but the holes aren't too big and this yarn is 30% wool. That's so cool you like it. I'm curious about the sweater you're knitting. It's a perfect time for warm and cozy garments. Let's keep warm:)
      Hugs!:)xxx

      Usuń
  2. Ślicznie Ci w nowym ponczu, wzór megaśny i tak kolory super dobrałaś, wygląda właśnie na takie jakie jest: rozkosznie otulające. Ja nigdy nie miałam poncza, a na wrześnio-październik to jest najlepsza garderoba na nieśpieszne (bo do czego się tu śpieszyć...) pożegnanie z latem. Szydełko jest mi kompletnie obce, więc poncza nie będę miała. Ale wzór zapamiętam, bo może bez udziału szydełka coś wymyślę...:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:)) Wiesz co, właśnie ta włóczka u mnie długo leżała, bo nie miałam pomysłu. 5 takich moteczków, to było w sumie niewiele i w końcu przyszło mi do głowy ponczo. Zmieściłam się idealnie w tych pięciu i nie zostało mi nawet kilka zbędnych centymetrów włóczki. Wzięłam taki prosty wzór, bo do włóczki z przepływem nie chciałam, żeby było naćkane za bardzo:) Cieszę się bardzo, że Ci się podoba. Tak mi przyszło do głowy, że być mogła na przykład uszyć takie ponczo z prostokątów. Na bank coś wymyślisz:)
      Buziaki!:))

      Usuń
  3. Piękne i cieplutkie ponczo, aż żałuję, że nie mogę wykonywać takiej pracy. Świetnie wyglądasz. Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że Ci się podoba. Ha, ale za to robisz inne świetne rzeczy. Bardzo dziękuję:) Uściski!:))

      Usuń
  4. Ponczo jest bardzo stylowe. Wyglądasz w nim super. Podobają mi się jego kolory, są w moim guście.
    Życzę pięknej niedzieli :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki:) Zupełnie nie miałam pomysłu na tą włóczkę, bo było jej niewiele i właśnie ponczem się poratowałam:)
      Dzięki, bardzo miło spędziłam niedzielę i teraz siedzę sobie w domku i popijam ciepłe ziółka. Zimno jak nie wiem co, ale przyjemnie:) Miłego poniedziałku!:)
      Buziaki!:))

      Usuń
  5. Świetne! Ale nawet gdybym teraz się wzięła i spróbowała to myślę, że zanim ogarnę ten wzór to wiosna mnie zastanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Hehe, no to możesz wziąć dużo grubszą włóczkę i dużo grubsze szydło, a będzie pracy mniej:)) Ale tak serio, gdybyś chciała zrobić i byś czegoś nie wiedziała w tej instrukcji, to śmiało wbijaj na maila. Buziaki!:))

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Dzięki:) Powiem Ci, że jestem zadowolona, że nie kombinowałam przy tym przepływie za bardzo z wzorkami, bo by było za dużo, a tak jest ok:) Super, że myślisz, że fajne:)
      Buziaki!:))

      Usuń
  7. Śliczne jest Twoje cieniowane ponczo. Za chiny nie wiem, co to za wzór. Ale mniejsza o to. Kolorek jest super. I Ja mam ponczo sklepowe, ale z racji mojego wzrostu powinnam je nosić na obcasach ( no mogą być koturny). Super. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Hihi, chodzi Ci o to V? To znaczy, że robimy 1 półsłupek nawijany, oczko łańcuszka i znów w to samo oczko, co ten pierwszy półsłupek nawijany, jeszcze jeden półsłupek nawijany. Wychodzi takie V i potem pomijamy 2 oczka z poprzedniego rzędu i robimy kolejne V.
      Takie długie ponczo to musi być bardzo cieplutkie. Ja bym takie chciała:)
      Buziaki!:))

      Usuń
  8. Очень красивая накидка!!! Красивый цвет пряжи!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cпасибо:) I love this colour too and for a long time I had no idea what to make with this yarn as I had only 5 skeins. Finally I came up with this poncho:)
      Hugs:))

      Usuń
  9. Nie mam i nigdy nie miałam poncho. Nie wiem dlaczego.
    Twoje bardzo mi się podoba i nawet przeszło mi przez głowę, że mogłabym sobie zrobić ale na chwilę obecną nie mam odpowiedniej włóczki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest moje pierwsze takie grube i ma bank jeszcze inne wyczarteruję, właśnie jak dorwę jakąś fajną włóczkę:) Może mi Mikołaj przyniesie pod choinkę? Kto wie?:)) Cieszę się, że Ci się moje spodobało.
      Buziaki!:))

      Usuń
  10. Wow! to ponczo jest mega przepiękne! kolory i kształt fantastyczne! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki Kochana:) Starałam się, żeby do tej włóczki dobrać jakiś sensowny fason i też jestem zadowolona, że tak wyszło. Nawet szybko się robiło, bo na dużym szydełku:)
      Buziaki!:))

      Usuń
  11. Ponczo cudne! Cieplusio będzie w takim :). Fajnie wyjaśniłaś sposób zszycia, bardzo pomysłowo :D.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki:)) Oj tak, na te pogody teraz jest bardzo dobre i można zawsze wiele warstw dać pod spód jeszcze:) Hyhy, starałam się tak jakoś to przedstawić, żeby można było się zorientować o co chodzi:))
      Uściski!:)

      Usuń
  12. Jak dla mnie rewelacja! uwielbiam się otulać wełenką;) a kolory jak dla mnie stworzone! Dzięki za przepis i pomysł, może w długie zimowe wieczory coś uskutecznię, bo na razie czas mi przecieka przez palce, zamiast szydełkowych oczek:) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki:)) Wiesz co, tą wełnę autentycznie czuć w tej włóczce i nawet zapach taki ma fajny:) Też myślę, że kolor fajny i ładnie się układa w robótce. Nie chciałam rozdzielać tych 5 motków na mniejsze robótki i tak to właśnie narodziło się ponczo:) Bardzo proszę i cieszę się, że się przyda. Koniecznie pokaż, jak byś zrobiła. Ehh...rozumiem Cię i życzę Ci jak najwięcej relaksu:)
      Uściski!:))

      Usuń
  13. Super!! , to ja takie chce ale nie chce mi sie go robić :D
    Pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki:)) Hihi, ale o się szybko robi, nawet takiemu ślimakowi jak ja, zajęło to 2 dni niecałe:)
      Buziaki!:))

      Usuń
  14. Poncho looks just epic)) Such a flow of colors))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you:) I like this yarn a lot. It took me time to use it but once I go the poncho idea it went very fast:)
      Hugs!:))

      Usuń
  15. Sama nie noszę tego typu rzeczy co nie znaczy, że mi się nie podobają.
    Bardzo fajne zrobiłaś :) Śliczny kolor :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Dzięki, ten kolor też mi się bardzo podoba i może jeszcze kiedyś uda mi się jakiś inny kolor z tej serii kupić.
      Buziaki!:))

      Usuń
  16. Hi!
    Your blog is very interesting and varied.
    I loved the poncho. It's very pretty.
    If you want follow me… I will follow you too.
    MIGUEL / ÉS A MINHA DEUSA

    Kisses
    MIGUEL / ÉS A MINHA DEUSA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi Miguel! It's really nice you like my blog. Thank you:)) When I got this yarn I ha no clue what to make of it because it was not a big amount so finally I came up with the poncho and I'm glad I did. It's very soft and cozy:)

      Kisses!:))

      Usuń
  17. Na wykonaniu się wcale a wcale nie znam, ale za to mogę podziwiać efekt końcowy (i w duchu pozazdrościć ;)) - cudeńko ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo lubię tego typu okrycia ,mam w szafie kilka :)
    Dałaś fajną ,cieniowaną włóczkę ,przez to ponczo wyszło takie niepowtarzalne .Mnie się podoba bardzo i na pewno w takim chodziła bym :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Cudowne jest, nawet zastanawiam się które ładniejsze, Twoje czy Barbie? bo jej wesołe i słonecznie żółte, bo idzie na wiosnę...
    (Powinnam to napisać pod postem o mini ponczu, ale tam nie mam dostępu do komentowania..... później spróbuję:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki:)) Hehe, moje za to, choć mniej jasne, ma więcej kolorów w sobie:D

      Usuń